czy mam prawo do ZORGTOESLAGU?
Jeśli podjąłeś pracę w Holandii to musiałeś podlegać pod system obowiązkowych ubezpieczeń zdrowotnych. Tym samym, musiałeś opłacać składki (z reguły robił to Twój pracodawca). Jeśli masz więcej niż 18 lat i Twój dochód nie przekroczył 38520 eur (w roku 2023) , masz prawo otrzymać dodatek do ubezpieczenia, o ile złożysz wniosek.
Jak długo czekam na Zorgtoeslag?
Zwykle - około 2-3 miesiące. Od roku 2014 urząd miewa opóźnienia - zatem może być dłużej.
W jakim terminie muszę złożyć wniosek?
Jeśli chcesz złożyć wniosek za aktualny rok, możesz to zrobić w każdej chwili.
Za rok 2023 masz czas aż do 1 września 2024 roku, za rok obecny w każdej chwili .
Jak wysoki może być dodatek z Holandii?
Wysokość zależy od dochodu. Im wyższy dochód, tym niższy dodatek. Dodatek zdrowotny za cały rok 2023 wynosi max. 1848 eur w przypadku osoby samotnej, max. 3180 eur w przypadku małżeństw (ale tylko gdy oboje pracują w NL).
Otrzymałem białe koperty i nie mam pojęcia co z tym zrobić?
Nie wiesz co to jest, zgłoś się do nas – zrób skan lub zdjęcie i wyślij do nas mailem albo prześlij do nas kserokopię pocztą.
Jak dowiem się o przyznaniu dodatku?
Drogą pocztową otrzymasz z holenderskiego urzędu Belastingdienst/Toeslagen białą kopertę a w niej decyzję o nazwie Voorschotbeschikking Toeslagen. W miejscu TE OTVANGEN podawana jest kwota jaką otrzymasz. Za poprzedni rok będzie to kwota jednorazowa, za aktualny będziesz otrzymywać miesięcznie 1/12 kwoty rocznej.
Czy do rozliczenia mogę podać konto bankowe innej osoby?
Nie. 1 grudnia 2013 urząd holenderski wprowadził nowe rozwiązanie dotyczące rachunków bankowych.
W poprzednich latach bardzo często urząd dokonywał zwrotów na niewłaściwe konto bankowe (np. należące do firmy podatkowej lub osób trzecich zamiast do własciciela podatku). Celem zmian jest poprawa tej sytuacji i ograniczenie do minimum reklamacji, dlatego nie wolno już podawać konta kolegi, mamy czy biura podatkowego.
Co to jest Voorschotbeschikking Toeslagen?
Po otrzymaniu wniosku urząd wydaje decyzję zaliczkową tzw. Voorschotbeschikking Toeslagen. Jest to decyzja wstępna, która może się wielokrotnie zmieniać, ponieważ każda zmiana sytuacji osobistej podatnika (przerwa w pracy, wprowadzenie partnera fiskalnego) wpływa na wielkość dodatku, czyli jego ostateczną wysokość. Dlatego dopiero po określonym czasie urząd wydaje tzw. Definitieve Berekening czyli decyzję końcową, zawiera wyrównanie lub ewentualną dopłatę na rzecz urzędu.
Co zrobić jeśli urząd kazał mi zwrócić część albo całość dodatku – ile mam czasu na reklamację?
Masz tylko 6 tygodni od daty wydanej decyzji. Ważna jest data widniejąca u góry na Voorschotbeschikking/Definitieve Berekening a nie data otrzymania samej decyzji. W ciągu tego okresu urząd musi otrzymać zażalenie – inaczej odrzuci wszelkie skargi, zażalenie czy odwołanie.
Pracowałem 2 miesiące w Holandii, a otrzymałem dodatek tylko za 1 miesiąc - dlaczego?
Dodatek jest liczony tylko za miesiąc, w którym miałeś umowę o pracę w dniu 1-go danego miesiąca. Np. jeśli podjęliśmy pracę (a tym samym ubezpieczenie) z dniem 15-go września, zakończyliśmy ją 20-go października, to tylko październik będzie jedynym płatnym miesiącem.
O czym należy bezwzględnie pamiętać?
Po pierwsze, jeśli przerwałeś pracę na dłużej niż miesiąc lub zakończyłeś pracę w Holandii, należy wstrzymać dodatek.
Po drugie, w przypadku małżeństw/partnerów fiskalnych możliwe jest tylko jedno wspólne złożenie wniosku - jeśli złożyłeś dwa osobne wnioski, wówczas otrzymaną różnicę będziesz musiał oddać.
Muszę oddać ZORGTOESLAG – jak to zrobić?
Jeśli zapomniałeś poinformować urząd o zakończeniu pracy, po otrzymaniu decyzji wzywającej do zapłaty jesteś zobowiązany oddać nadpłaconą różnicę. Brak reakcji spowoduje naliczenie przez urząd odestek i kosztów wezwania. Pamietaj, że nie możesz anulować wezwania do zapłaty, możesz za to wystąpić z wnioskiem o rozłożenie długu na raty. Jeśli nie oddasz nadpłaty dobrowolnie, urząd może potrącić zaległości ze zwrotu podatku.
Jak można się dodzwonić do urzędu w Holandii?
Jeśli chcesz zasięgnąć dodatkowych informacji na własną rękę, możesz skorzystać z infolinii wybierając nr +31 55 5385385. Czynny od poniedziałku d czwartku w godz. 8.00 – 20.00 oraz w piątki w godz. 8.00-17.00 – rozmowy prowadzone są w jęz. niderladzkim, niemieckim i angielskim.